De coronacrisis heeft een groot effect op jongeren blijkt uit landelijke cijfers. Het mentaal welbevinden van jongeren is lager in vergelijking met andere leeftijdsgroepen. Veel meer jongeren geven aan dat zij gestrest zijn, angstig zijn of slaapproblemen hebben. Ook de jongeren in Beuningen geven deze signalen. De gemeente Beuningen constateert een stijging door psychische problemen, financiële problemen en middelengebruik

Hoe hielden en hoe houden ze het vol? Wat hebben ze nodig voor nu en voor later? In de strijd tegen het virus is het belangrijk dat ook jongeren fit & weerbaar zijn en blijven.
De gemeente Beuningen heeft diverse maatregelen getroffen voor deze specifieke groep.

Beuningen maakt meer geld vrij voor jeugdhulp. De gemeente wijst op de lange wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg (ggz), die door corona nog verder zijn toegenomen. Ook de wachttijden voor reguliere begeleiding neemt toe, waardoor er meer sprake is van depressiviteit onder de jeugd.
Het sociaal team van de gemeente probeert de wachttijden op te lossen door zorgaanbieders te zoeken buiten het gewone aanbod.
De sportverenigingen hebben extra middelen ontvangen om activiteiten te organiseren.
st. Perspectief biedt middels Hotspot op de woensdagmiddag extra activiteiten aan, de personeelsformatie jongerenwerk is uitgebreid en er is speciale aandacht voor kwetsbare jongeren oa door de straatcoaches.

Het versterken van de samenwerking en stimuleren van gezamenlijke oplossingen met verschillende disciplines rondom jongeren.

“ Belangrijk is om steeds het contact te blijven zoeken met de jongeren zelf en te horen waar de behoeften liggen ”