- Begroting te rooskleurig?
- Hulploket
- Zwembad
- Groen en milieubeleid
- OZB en leges
- Omgevingswet
De begroting van de gemeente Beuningen kent een nieuwe opzet die beoogt de begroting inzichtelijker en makkelijker leesbaar te maken. Deze begroting is inderdaad beter leesbaar, maar er is zeker ruimte voor verbeteringen.
De begroting bevat nog veel doublures en de geschreven teksten, cijfers en overzichten zijn nog vaak onduidelijk, vaag of voor meerdere uitleg vatbaar. Onze fractie heeft er vertrouwen in dat verbeteringen in een volgende begroting zichtbaar zullen zijn.
Het college van B&W schrijft dat we komend jaar en de jaren daarna zwarte cijfers schrijven, in financiële is zwart positief. Mooi die overschotten. Toch vragen we ons af of er met name in de meerjarenbegroting niet een te rooskleurig beeld wordt geschetst.
Loon- en prijsstijgingen worden niet geraamd terwijl die gezien o.a. de krapte op de arbeidsmarkt wel te verwachten zijn. Daarnaast heeft onze fractie de indruk dat er bij een aantal projecten en taken onvoldoende middelen en/of geen structurele middelen worden geraamd terwijl die wel nodig zijn.
Denk hierbij aan toekomstbestendige wijken, TPN¹-west, verkeers- en RO²-projecten, automatisering, e.d.
Verder valt ons op dat zo’n 40% van de begroting niet inhoudelijk wordt verantwoord of benoemd, dit belemmerd de controlerende taak van de raad. GroenLinks vindt dat dit volgend jaar beter moet en zal hierover in 2e termijn een motie indienen.
In financiële zin doet Beuningen het goed binnen het sociaal domein. Hoewel risico’s natuurlijk altijd op de loer liggen. Waar bijna alle gemeente veelal forse tekorten kennen komt onze gemeente, met her en der wat bijramingen, uit met de begrote bedragen. Beuningen kent al vele jaren, vanaf de invoering van de WMO³, een sober beleid gericht op preventie en daardoor het beperken van de instroom. Overleg met zorgverleners, huisartsen en scholen vindt in Beuningen al meer dan 10 jaar plaats, in veel andere gemeenten staat dit soort zaken nog in de kinderschoenen. Toch kan er aan de voorkant zoals dat heet nog wel wat verbeteren.
Twee weken geleden bepleite de nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, dat iedere gemeente een loket moet hebben waar inwoners terecht kunnen met alle vragen. Hij stelt ons inziens terecht dat steeds meer mensen de samenleving te ingewikkeld vinden en de weg kwijtraken. Een hulploket maakt de gemeente meer dienstbaar en de noodzaak wordt met de voortschrijdende digitalisering steeds groter.
Mensen worden bij zo’n loket niet alleen geholpen met gemeentelijke kwesties zoals de WMO, maar ook met zaken zoals toeslagen, beginnende schulden, ingewikkelde brieven etc. Noem het een sociale VVV. GroenLinks vindt dat zo’n loket goed past bij een gemeente de problemen aan de voorkant probeert aan te pakken, een preventief beleid voert in het sociaal domein. De vraag aan het college is of zij bekend is met deze opvatting van de ombudsman en of zij bereid is de mogelijkheid voor zo’n loket in Beuningen te onderzoeken.
GroenLinks vindt dat ook mensen met een laag inkomen moeten kunnen participeren in onze samenleving. In Nijmegen wordt hiertoe o.a. een busabonnement ingezet tegen een gereduceerd tarief. Is dit ook realiseerbaar voor Beuningen?
Beleid in ons waterrijk Beuningen is dat ieder kind in staat moet worden gesteld om een zwemdiploma te halen. De gemeente geeft daarvoor subsidie via het kindpakket.
In 2020 wordt de haalbaarheid van een nieuw zwembad de Plons na 2025 onderzocht. Het mag duidelijk zijn dat onze fractie nogal hecht aan een zwembad in onze gemeente. Onze vraag is of bij dit onderzoek ook rekening wordt gehouden met het gevoerde beleid. Het niet hebben van een zwembad in de buurt maakt het doel, het halen van een zwemdiploma door ieder kind niet makkelijker, wordt misschien wel een utopie. We vragen ons af of er in beeld hoeveel kinderen in Beuningen geen zwemdiploma hebben? Speelt dit beleid een rol in het haalbaarheidsonderzoek.
In 2020 lopen de kadernota groenbeleid en het milieubeleidsplan af. Wanneer staan de nieuwe beleidsnota’s in de planning? Mogen we er van uit gaan dat in beide nota’s ook het beleid t.a.v. bomen aan de orde komt, iets van integraal bomenbeleid? Bomen, althans de bladeren, zijn niet alleen vaak groen, er is immers ook een onbetwiste milieucomponent. Het laatste jaar ligt de nadruk als het gaat om duurzaamheid sterk op zon en wind. Onze fractie zou graag de duurzaamheidsagenda/energiek Beuningen wat breder willen bezien. Wordt het uitvoeringsprogramma voor 2020 in de raad besproken?
Nu we toch met de begroting bezig zijn nog iets uit de lijst van toezeggingen aan de raad. Sinds 29 mei 2018 staat daar onder belastingverordeningen 2019 dat wethouder Plaisier gaat kijken naar de impact van het aangenomen amendement in de 2e kamer over de OZB voor sportaccommodaties, enz. Hoe staat het daarmee, gaat dat lukken voor de belastingverordening 2020? En nu we het toch over verordeningen hebben, wordt er nog iets gedaan met de legesverordening in het kader van collectes voor niet commerciële activiteiten n.a.v. de terechte commotie over de Sinterklaascollecte in Weurt?
Mede als gevolg van een vastgestelde gestelde begroting voert de gemeente allerlei werkzaamheden uit zoals renovatie van een wijk, bomen kappen, verkeersmaatregelen etc. GroenLinks vindt dat er altijd in gesprek moet worden gegaan met bewoners bij veranderingen in de directe leefomgeving. Wij dienen hierover in 2e termijn een motie in.
Op 1 januari 2021 moet elke gemeente zijn aangesloten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Met de nieuwe omgevingswet veranderd een hoop. De aandacht gaat nu vooral uit naar de vergunningsaanvraag. Straks heeft een aanvraag ook gevolgen voor belanghebbenden, bijvoorbeeld veel kortere termijnen. De vraag aan het college is of na 1 januari 2021 de huidige wijze van publiceren via overheid.nl nog afdoende is gezien de gewijzigde procedures, rollen en verantwoordelijkheden?
¹ TPN-west bedrijvenverening West Kanaal Sluis en Noord Oost Kanaalhaven
² RO Ruimtelijke ordening
³ WMO Wet maatschappelijke ondersteuning