Bestuurlijke chaos zandafvoer Beuningse Plas.

De afgelopen week heeft de gemeenteraad twee keer vergaderd over de Beuningse Plas en de wijze van afvoer van het zand. De eerste keer in een gewone gemeenteraadsvergadering waarin de Beuningse wethouder de Klein beweerde dat het wel goed zat met de financiële bijdragen van Nijmegen en de provincie Gelderland. De tweede keer in een door VVD, CDA, PvdA en GroenLinks aangevraagd spoeddebat omdat het college van B&W van Nijmegen ontkende toezeggingen te hebben gedaan over een financiële bijdrage van 1,3 miljoen. Later ontkende ook de provincie dat ze een besluit hadden genomen over een bijdrage van 1,3 miljoen. Coalitiepartijen Beuningen nu en Morgen en D66 vonden dit geen probleem en weigerden inhoudelijk te reageren, zowel in gemeenteraadsvergadering als tijdens het spoeddebat.

Wat is er aan de hand. In 2014 hebben de gemeenten Beuningen en Nijmegen een intentieovereenkomst getekend waarin werd afgesproken dat het zand uit de Beuningse Plas via een transportband naar een loswal aan het Maas-Waalkanaal zou worden afgevoerd. Afgelopen najaar bleek plotseling dat de gemeente Nijmegen dit niet meer wilde. Een bedrijf in de buurt van de loswal wilde geen transportband en dreigde te vertrekken uit Nijmegen als die er wel kwam. Beuningen en Nijmegen zijn toen gaan zoeken naar alternatieven. Uiteindelijk werd gekozen voor transport per as. Dit betekent 280.000 extra vrachtwagenbewegingen in 15 jaar over het bedrijventerrein TPN-west en langs de achtertuinen van inwoners van Weurt. Niet goed voor omwonenden, bedrijven, milieu en financiën. Kort samengevat de slechtste oplossing tegen de hoogste prijs.

Deze oplossing ging immers ook nog eens ruim 4 miljoen euro meer kosten. De provincie en Nijmegen zouden volgens het college hiervan zo’n 2,7 miljoen hebben toegezegd. Van die toezegging kunnen beiden zich niets herinneren.

GroenLinks is voorstander van afvoer via een transportband en vindt dat er met alle betrokkenen een poging moet worden gewaagd om dit alsnog mogelijk te maken. En dat kan. Immers het zal nog een tijd duren voordat Nijmegen beslist over medewerking. Daarnaast ligt er al een bestemmingsplan met transportband en zal voor de afvoer per as variant weer een uitgebreid proces moeten worden doorlopen. De opvatting van GroenLinks Beuningen is, hou het raadsvoorstel aan en ga met Nijmegen, bedrijven TPN-west, Synthon en omwonenden om tafel en probeer alsnog een transportbandvariant te realiseren. De wethouder en coalitiepartners Beuningen nu en Morgen en D66 volharden helaas in zandafvoer per vrachtwagen.

Zoals het er nu uitziet zit onze gemeente straks met een extra financieel gat van 2,7 miljoen euro. Het raadsvoorstel is te prematuur, te wankel onderbouwd en onvoldoende gecommuniceerd en berust op drijfzand omdat zowel Nijmegen als de provincie Gelderland zeggen dit bedrag niet aan Beuningen te hebben toegezegd. Verder is het überhaupt nog maar de vraag of Nijmegen wil meewerken aan afvoer over haar grondgebied met zware vrachtwagens. De ontstane bestuurlijke chaos valt dit college, Beuningen nu en Morgen en D66, volledig toe te rekenen.

Frans Houben

Fractievoorzitter GroenLinks Beuningen